Gedachten bij de 2-5 van Estland - België
Ernie, SexyTienne, and 2 more like this
Post by 🐺wolvenberg🐺 on Sept 3, 2021 11:07:57 GMT 1
Opinie
De Rode Duivels,
nooit goed genoeg
De Rode Duivels,
nooit goed genoeg
Estland vs België 2-5
Match gekeken via een stream met een chat aan. God wat erger ik me aan de negativiteit die daar heerst. Een uitspraak waar m'n haar van rechtkwam was de volgende: "Ik beschouw dit als een nederlaag."
En dat vanwege twee tegendoelpunten tegen Estland? Kom op zeg.
En de obligate uitspraken als: "We hadden het WK en/of EK moeten winnen".
Oké, nu eventjes voetjes stevig op de grond. Een landje met 11 miljoen inwoners dat het EK wint? Griekenland deed het eens en hoe dan nog? Met z'n allen achteruit kruipen en hopen op die ene gouden counter. Denemarken (5, bijna 6 miljoen inwoners) deed het eens. Maar die hadden een goeie ploeg en kwamen met het idee "we liggen eruit in de groepsfase" en werden door bijna niemand serieus genomen. Portugal deed het ook een keer, met een degelijk team en één super-de-luxe wereldspeler.
Nee, we hebben geen topcoach. Martínez doet het degelijk op sportief vlak. Over zijn opstellingen kan je discussiëren, van tijd tot tijd ook zelfs over de tactiek, maar uiteindelijk doet hij het wel goed.
Zijn persmomenten vind ik dan weer om van te huilen, vooral omdat er vaak in gelogen wordt en dat ook wordt aangeduid door verschillende analytici en journalisten.
Zijn selectiebeleid. Ik begrijp het ergens wel, maar dan zie ik namen in die ploeg komen die toch bedenkelijk zijn. Om maar een voorbeeld te noemen en geen hetze te starten met het sekteleger in blauw en zwart: what the frucking hell doet een Thomas Foket in die selectie?
Ja, maar we zijn nummer 1 in de wereld ... Nog zo een dooddoener. Die ranking stelt geen ene fuck voor. Het enige wat dat effectief zegt, is dat je vaak tegen de dwergjes voetbalt. Estland, San Marino, Gibraltar, Liechtenstein, Luxemburg, Malta en dat soort landjes.
De spelers zegden dat ze wereldKamion en Europees Kamion gingen worden. Ja man. Wie, waar, wanneer? Het enige dat ik ooit hoorde vanuit de spelersgroep was dat men die ambitie inderdaad heeft. "We gaan naar het WK of het EK met de ambitie om te winnen". Ambitie is een belangrijke nuance daarin. Men zegt niet: "We gaan dat spel daar effe winnen". Men zegt: "We gaan trachten dat te winnen".
Om, België zijnde, een WK of EK te winnen moet het al meezitten. Laat ons teruggaan naar het verleden. Stel je voor dat de penaltyfout op Josip Weber tegen Duitsland werd gefloten en er rood volgde voor de Duitse overtreder (wat had moeten gebeuren) en we bijgevolg doorgingen, wie weet waar strandden we dan? Stel je voor dat de goal van Marc Wilmots werd goedgekeurd tegen Brazilië en we gingen door, waar strandden we dan? Stel je voor dat die goal van Platt wordt geblokt en niet in doel verdwijnt? Ik weet het, met 'als' koop je niets.
Maar het werkt ook andersom uiteraard. Wat als die eerste bal op de paal van Brazilië tegen de netten gaat? Ja, dan spelen we niet tegen Frankrijk. Tegen Frankrijk: wat als de kansen van Eden en Rom wel binnen gaan? (En ik blijf bij het idee: geef ze die kans tienmaal opnieuw, dan vliegt die negen keer tegen de netten). Ik weet het, weer die 'als' ... enkel om aan te tonen dat het soms in een klein hoekje zit.
Goed, terug naar Tallin, de thuishaven van FC Flora Tallinn (Gent weet dus waar het moet zijn nu).
Als je vijfmaal scoort, moet niemand wakker liggen dat je er twee incasseert. Wanneer je met een driemansdefensie speelt waarin Boyata en Denayer staan moet je niet verbaasd zijn dat er twee binnenvliegen.
Laat ons nog stellen dat het een ziekenhuisbal was van Saelemaekers (waar ik absoluut geen fan van ben) en Hans gewoon verkeerd kiest, of kiest om open te draaien met de bal i.p.v. lichaam te zetten en even balbezit te houden.
Saelemaekers, waar ik dus absoluut geen fan van ben en die het voor de rest toch gewoon goed deed, zijn bal op de lat verdiende ook meer.
Eden die gisteren slechts een schim was van zichzelf, tien keer de bal geraakt en er waren elf hakjes van hem te tellen. Het deed me zowaar terugdenken aan de periode onder Leekens, Dick en Wilmots, waarin vaak werd aangehaald dat er vaak te pas en te onpas hakjes verschenen in het spel.
Tekenend dat net na zijn wissel Carrasco een pracht van een pas verstuurd, zo goed zelfs dat Foket hem niet kon missen, wat die overigens gewoon ook probeerde want raakte de bal helemaal fout.
Waar we wel naar moeten kijken: tegen Tsjechië kan je niet met deze opstelling spelen. Ook niet thuis, want dan zijn we eraan.
Achteraan is er nog altijd niets beter dan Alderweireld, Vermaelen en Vertonghen.
Voor een keer heeft Degryse gelijk. Wie moet hen opvolgen? Ik hoop dat ze al geboren zijn.
Boyata en Denayer al zeker en vast niet. De enige naam die me te binnen schiet en die er effectief iets zou kunnen betekenen is Zinho Vanheusden.
Of doen wat Borussia Dortmund doet, Witsel centraal achterin zetten? Dan maak je misschien ruimte voor Orel Mangala - eerlijk ik volg de Bundesliga niet echt maar dan hoor ik van mensen die het wel volgen dat die het daar best wel goed doet. In ieder geval, het EK bewees in mijn ogen dat Leander Dendoncker geen optie is, of toch niet als eerste keus.
Dat Bryan Heynen niet wordt opgeroepen, daar kan ik ook niet bij. Sjon van den Brommer had daar gelijk in wat mij betreft.
"Haal een topcoach". Hoor je ook vaak. Euh ja, wie? We moeten hem kunnen betalen uiteraard. Dat er sommige bondscoaches bij hun land minder verdienen. Ja hoor, best wel. Maar er zullen wel redenen zijn waarom die aan bepaalde landen minder loon vragen dan dat ze aan België zouden vragen.
"Een Belg moet bondscoach zijn". Die hoorde je ook. Nu ja goed, waarom niet. Maar wie?
Eentje waar de spelers dan naar opkijken en door een vuur voor willen gaan.
Vincent Kompany? Ja oké, was een schitterende verdediger op het allerhoogste niveau. Maar als coach? Nee, eerst maar eens diploma halen en bewijzen met RSCA dat je het echt aankan. Ik hoorde een pak excuses na Vitesse, dan pas: "Het ligt aan mij", bij monde van Vince the Prince.
Ze schieten driemaal op doel, driemaal goal. Ja, dat kan es gebeuren en die eerste goal ... jep, absoluut gelijk. Maar het gebeurt wel meer, moet je misschien es naar je defensie en doelman kijken ook. "Het veld ligt slecht". Ja Vince, kan zijn, maar dat was voor de tegenstander even slecht.
Hein? Ja, ik vind het persoonlijk wel een goeie coach. Maar willen wereldspelers als Witsel, KDB, Rom, Courtois en Eden wel spelen voor Hein? Want Hein heeft, met alle respect voor hem bij Genk en RSCA, toch niet ingelost wat werd verwacht.
Preud'homme? Overal wel resultaat gehaald, dat wel. Maar toch ook nooit met een echte topclub? In Nederland voor dorpsgek versleten, bij Standard en Club Kamion. Maar ook nooit bij een écht grote club. Willen die jongens voor hem spelen? Hebben die ondertussen, net als ten opzichte van Hein, al niet meer ervaring en knowhow dan Michel?
Realisme is een zeldzaam gegeven. We worden wereldKamion of Europees Kamion als het goed gaat, we overleven de groepsfase niet als het een wedstrijd tegenzit. Puur realistisch bekijken en stellen dat in een uitwedstrijd vijf goals maken (zelfs al is het tegen Estland) gewoon degelijk tot goed is. We hebben de beste generatie ooit, met een van de beste bondscoaches die we ooit hadden, en toch is het nog steeds voor velen niet goed genoeg.
Geschreven door 🐺wolvenberg🐺
Sept 3, 2021 11:07:57 GMT 1
Sept 3, 2021 11:07:57 GMT 1
Deel dit artikel:
Post by Ernie on Sept 3, 2021 11:17:53 GMT 1