De Scheve Duivels
Admin, forever282 beste humor😁, and 4 more like this
Post by SexyTienne on Jun 4, 2022 11:41:32 GMT 1
De Scheve Duivels van Roberto
We hoeven er misschien geen nationaal drama van te maken, maar zo'n 1-4-thuisnederlaag tegen Nederland, waar we de laatste jaren iets té lang té meewarig over deden (zo extreem zwart-wit kan den Belg wel vaker zijn) en ik heb ook weinig zin om dat voorspelbare 'mentaliteit meneer, geen mentaliteit!'-deuntje mee te zingen, want ik heb het niet zo voor dat tamelijk gratuite en simplistische afbraakproza, comfortabel voelt het niet.
Neen, je zag het eigenlijk al van ver aankomen dat er zich vooral defensief wel eens problemen zouden kunnen beginnen voor te doen en dat dit het eerste compartiment is waar we ons kunnen beginnen zorgen over te maken nadat Kompany en Vermaelen de schoenen aan de haak hingen en Toby (in Qatar) en Vertonghen al een jaartje ouder worden.
Martínez blijft in nogal starre modus van z'n 3-4-2-1 denken, en vooral die van 'moeten domineren'. M.a.w. hoog staan als ploeg, als geheel.
Er zijn spelers zonder enig ritme: Alderweireld, Meunier en Hazard bijvoorbeeld. Voor hen kan je zoiets wel in rekenschap nemen. Zij hebben dan ook dringend meer matchritme nodig volgend seizoen.
Maar het probleem is m.i. niet enkel dat.
Dit is gewoon een 'scheve ploeg' en de kiemen van die defensieve kwetsbaarheid waren eigenlijk al langer te zien, echter dit keer konden klassevollere spelers zoals de Nederlandse dit euvel beter blootleggen.
Er is geen balans.
Alderweireld boet in aan snelheid, Vertonghen misschien ook wel (bij Benfica net als Otamendi ook niet meer zo groots), maar ze zullen voorlopig nog moeten teren op hun topervaring en dan slaat dat vooral op positiespel.
Boyata had ik persoonlijk al langer niet meer geselecteerd. Dit heeft mijns inziens nog weinig zin.
Voor een driemansdefensie heb je een dosis snelheid nodig, zeker wanneer die intentie er is om steevast hoog, dominant voetbal te spelen.
Dus moet je nadenken over een aangepaste aanpak en misschien eens de guts hebben om over te schakelen naar een gewone viermansdefensie, want er is een apert gebrek aan balans in die ploeg.
Toby en Jan kennen elkaar door en door en zouden samen centraal op ervaring die verdediging moeten kunnen dirigeren, Witsel zal ook zijn beste beentje moeten voorzetten om ervoor te zorgen dat die balans defensief-offensief bewaard wordt en zal tevens zijn ervaring en intrinsieke klasse moeten gebruiken, maar het zeker niet te makkelijk opnemen.
Meunier heeft duidelijk nood aan meer matchritme en dan maakt het me zelfs niet uit wanneer dat niét bij Dortmund is, waar hij te weinig aan spelen toekwam door blessuregedoe etc.
Maar je kan op zich Meunier in beter ritme zeker nog gebruiken, of moet er zelfs op hopen dat hij dat betere ritme weer te pakken krijgt.
Castagne heeft ondertussen al meer dan enkel bij Leicester bewezen dat een rol op links hem even makkelijk afgaat.
Als doublure zou ik wel voor Castro-Montes gaan: kan evenzeer zowel rechts als links uit de slag.
Desnoods zelfs Denayer, die ik in eerste instantie als back-up voor Toby zie, maar dan in hoogste nood bij te veel onbeschikbaarheden op de backposities.
Zelfs in Saelemaekers kan ik vertrouwen stellen voor zo'n rol.
Maar ook Jason (uitvoetballend sterk, puur defensief minder) heeft nood aan ritme bij een club.
Verder heb je nog een tweede back-up nodig en als linkspoot denk ik natuurlijk meteen aan Theate.
Maar ik zou het zot vinden om al te rekenen op lui als Theate, Faes, Bornauw, Delcroix etc. als basisspelers. Die reiken bijlange nog niet zo ver qua status als vele verdedigers waarover de Fransen, Duitsers, Italianen, Brazilianen, Nederlanders, Engelsen, Spanjaarden kunnen beschikken.
Die gasten zouden langzaam moeten kunnen groeien in clubverband.
Verder heb ik Vanaken altijd een twijfelgeval gevonden. Niet als speler op zich, wel i.f.v. het werkelijke nut voor de nationale ploeg wanneer we ook ietwat toekomstgericht willen denken en wanneer op zich spelers als Praet (8 of 10), Tielemans (8 of 10), Trossard (10 of flank), Thorgan, Mertens (10, 9 of flank) en zelfs een ietwat fitte Hazard zo'n rol kunnen bekleden.
Komen we dus bij het probleem Eden Hazard en is het hopen op een soort verrijzenis.
Maar tot zolang dat niet geschiedt, is Carrasco, een van de weinigen op hoog niveau afgelopen seizoen, voor mij de man die op de linksbuiten moet.
Rechts zou Mertens ook kunnen, of Januzaj, De Ketelaere, Thorgan of dergelijke, dat is dus nog wat afwachten.
Wat zou er zo mis zijn met een driemansmiddenveld Witsel-KDB-Tielemans?
De realiteit vertelt me dat dit nog steeds het meest logische blijft. KDB heeft het in zich om ook ballen op te eisen en recupereren en het spel te dicteren, Tielemans kan voetballen maar moet je nooit een rol als 6 geven.
Witsel moet een laatste inspanning doen om nog eens zijn hogere niveau te halen, Dendoncker zou moeten instaan als reserve.
Onana is wel een lichtpuntje en ik hoop dat hij volgend seizoen in clubverband nog meer gaat bevestigen.
En misschien moeten we het aandurven om van CDK de back-up voor Lukaku te maken.
Ik vind niet dat het altijd per se Bats moet zijn. Zelfs Mertens als 9 lijkt me niet zo stom, wat dus ook voor CDK geldt. Of Origi!
We moeten Nations League misschien ook een beetje in z'n betrekkelijkheid zien, maar toch: tijd om lef te tonen, beste bondscoach, en te durven met een viermansdefensie aantreden en meer aandacht te hebben voor andere accenten dan louter hoog staan, aanvallen en domineren, of ik vrees dat we nog wel meer deksels op de neus zouden kunnen krijgen.
Misschien zelfs al tegen de Kroaten wanneer het écht voor de knikkers is te doen.
Tijd om te tonen dat er een sterke bondscoach is die ook tactisch flexibel en oplossingsgericht kan denken.
Geschreven door SexyTienne
Jun 4, 2022 11:41:32 GMT 1
Jun 4, 2022 11:41:32 GMT 1
Lees meer over:
Deel dit artikel:
Post by Admin on Jun 4, 2022 12:15:02 GMT 1