De Young Boys uit Bern nader bekeken
Devastasi, 🐺wolvenberg🐺, and 1 more like this
Post by SexyTienne on Aug 12, 2022 9:28:44 GMT 1
De Young Boys onder de loep
De Young Boys, of BSC Young Boys uit de Zwitserse 'bondsstad' Bern wordt dus de eerstvolgende tegenstander van RSC Anderlecht.
Dit is alvast van een heel ander kaliber dan Linnameeskond, een horde van een ernstiger orde.
Een mens kan zich afvragen waarom men zich als club Young Boys noemt. Wel, ergens in de jaren stilletjes, of begin vorige eeuw, besloot de club de naam Young Boys te dragen als antwoord op een toenmalig ‘Old Boys’ uit Bazel.
Niet dat ik zin heb om diep in de geschiedenis van de club te vorsen en daar volop over uit te weiden, alleen mag gezegd worden dat Young Boys episodes van hoogconjunctuur heeft gekend gedurende haar vrij lange bestaan, waarvan vooral begin twintigste eeuw en verder nog eens een succesvol tijdperk in de jaren vijftig, om tussendoor grosso modo als eerder meeloper of middenmoter te mogen worden omschreven.
In totaal haalden de Zwitserse hoofdstedelingen nochtans 15 landstitels en spelen ze de laatste jaren alweer een toprol in het Zwitserse voetbal.
Als generatie X'er die vrij vroeg het hele Europese voetbal volgde, herinner ik me vooral hegemonie van clubs als Grasshoppers (uit Zürich), Servette Genève (waar Michel Renquin nog speelde na al die jaren Standard) of soms het heden aan lager wal geraakte Lausanne-Sport.
De Zwitserse eerste afdeling, gespeeld met beperkt aantal clubs, ervaar ik na al die tijd echter als tamelijk onvoorspelbaar, periodiek en grillig wanneer we het over toonaangevende clubs moeten hebben. De laatste jaren zijn het echter duidelijk FC Basel en Young Boys die de plak zwaaien. Maar nu ging plots FC Zürich wel met de hoofdprijs lopen, tot veler verrassing.
Genoeg nu over geschiedenis et cetera.
Hoe staat het met de club Young Boys anno nu? Wat mag Anderlecht verwachten? Hoe kan de totale kwaliteit van de Young Boys worden ingeschat?
Raphaël Wicky (45) is de coach.
Dit is een Zwitserse ex-international die als middenvelder een mooie carrière maakte bij o.a. Hamburger SV en Werder Bremen en met Zwitserland twee EK’s en een WK meemaakte.
Raphaël Wicky, kersverse coach die eerder in de States bij Chicago Fire aan het werk was en nu als T1 bij YB overneemt van David Wagner
Op basis van dit prille seizoen een soort type-elftal illustreren is niet zo evident, maar ik probeer het toch.
De naam von Ballmoos (27) zal gevorderde voetbalvolgers wellicht een beetje bekend in de oren klinken. Het is geen Yann Sommer, maar een betrouwbaar sluitstuk zien ze er wel in, net zoals Van Crombrugge nog geen Courtois is maar betrouwbaar is.
Achterin zie je Fransman Jordan Lefort (29) staan naast routinier Fabian Lustenberger (34, ex-Hertha), maar dat is eigenlijk ook enkel maar omdat er geen fotootje van Guineeër Mohamed Camara (24) of Cédric Zesiger (24) voorhanden was. Zesiger is een linkspoot en kan in die optiek wel aanvullender zijn voor Camara of Lustenberger.
Op de rechtsback is het wat onduidelijker. De 21-jarige Lewin Blum is een optie, maar net zo goed gingen Kevin Rüegg (24 en gehuurd van Hellas Verona) of zelfs Zambiaan Miguel Chaiwa, au fond eerder een defensieve middenvelder, die rol op zich nemen.
Voor de linksback rekende men meestal op Ulisses Garcia, de 26-jarige Zwitser met Kaapverdische roots.
Trainer Wicky opteert het meest voor een 4-4-2, soms in ‘platte versie’, maar net zo goed ook met een ruit op het middenveld, zoals gisteren nog tegen het Finse KuPS (net als Anderlecht een 3-0-thuiszege).
Vaak is Senegalees Cheikh Niasse (22 en bij Lille weggehaald) dan de nummer 6, de laagste punt van zo’n ruit, de slechts 20-jarige beloftevolle Fabian Rieder is zowat de creatieve, offensieve spielmacher en kan uitgroeien tot dé vedette van de ploeg.
Vincent Sierro (26) mag ook nu en dan als basisspeler optreden.
De eveneens 20-jarige Alexandre Jankewitz gebruikt men ook regelmatig, hoewel de meer ervaren Christian Fassnacht (28) normaliter een belangrijke rol speelt op het middenveld, maar deze is momenteel echter geblesseerd aan de knie.
Kameroense international Nicolas Moumi Ngamaleu (28) is al langere tijd een ‘Young Boy’ en wordt door Wicky vaak uitgespeeld op het middenveld, al is hij in se eerder een aanvaller. Ugrinic (23) of Kosovaar Rrudhani (ook 23) zijn andere opties.
Fabian Rieder, 20 en belangrijke spil op het middenveld van de geel-zwarten
Wellicht is bij Bern de grootste aderlating het recente vertrek van Wilfried Kanga (24), de Franse spits, naar Hertha BSC, de man die in het prille begin van dit seizoen reeds drie keer scoorde voor de Young Boys, al was vorig seizoen de naar Union Berlin vertrokken Amerikaan Jordan Siebatcheu vooral de grote ster als spits.
Alternatieven zijn er nog wel om een spitsenduo te vormen, zoals Cedric Itten (25), die het toch net niet kon maken bij de Rangers of Kameroener Jean-Pierre Nsame (29).
Een schaduwspits als Congolees Meschak Elia (25) is nog een andere mogelijkheid.
In de Zwitserse Super League zijn ze ondertussen al vier speeldagen ver en prijkt Young Boys meteen bovenin de rangschikking, als gedeeld leider met Grasshoppers en Servette. Basel startte alleszins zwakker.
Conclusie
De Zwitserse competitie valt in geen geval te onderschatten, maar van té veel respect mag ook weer geen sprake zijn.
Kansen tot kwalificatie inschatten lijkt me moeilijk: als Young Boys een goed elan kan aanhouden en Anderlecht blijft af en toe nog wat haperen, dan denk ik dat we onszelf beter niét meteen als favoriet moeten bestempelen.
Hoewel ik zeker niet van mening ben dat Anderlecht over individuen beschikt met mindere intrinsieke kwaliteiten (integendeel zelfs), denk ik wel dat Wicky ondertussen al een sterk geheel als ploeg heeft kunnen kneden met een stevige defensieve organisatie.
Samen met Basel blijft het ten slotte een van de grootste favorieten voor een Zwitserse titel, al kan het net zo zijn dat FC Zürich een nieuw ‘blijvertje aan de top’ wordt.
Ik hou het op dit moment dus nog bij een 50/50. Het zal zaak zijn om in Bern al een goeie uitgangspositie te verwerven, om dan in een hectisch Lotto Park alles te geven.
De Young Boys spelen hun thuiswedstrijden in het Stadion Wankdorf, dat plaats biedt aan een stevige 31.000 toeschouwers.
Bekende en/of iets minder bekende ex-Young Boys zijn o.a. Senad Lulic (ex-Lazio), Zweed Anders Limpar, Johan Vonlanthen, Gilles Yapi Yapo, Hakan Yakin en Stéphane Chapuisat.
Geschreven door SexyTienne
Aug 12, 2022 9:28:44 GMT 1
Aug 12, 2022 9:28:44 GMT 1
Lees meer over:
Deel dit artikel:
mini profile background: {"image":"https://i.ibb.co/SPGbL7B/A102383-C550-Home-Jersey8-smaller.jpg","color":"522e91"} mini profile name color: F8B226 mini profile text color: FFFFFF
Post by Devastasi on Aug 12, 2022 10:29:01 GMT 1