Post by 🐺wolvenberg🐺 on Jan 11, 2023 18:54:06 GMT 1
Blijkbaar toch een nijpend tekort, zou het kunnen zijn dat dit te maken heeft met de ffp die na de coronaperiode opnieuw van tel is?
Niet-werkende jacuzzi, wedstrijdpremies Europese kwalificatie nog niet betaald en spelers moeten bijleggen voor meeneemgerechten: Anderlecht bespaart niet enkel op loonkosten
RSC ANDERLECHT Dat Anderlecht wil beknibbelen op de dikste lonen en spelers in de etalage zet wist u al. Maar de besparingsronde bij paars-wit gaat nog een pak verder. Zo werkt de jacuzzi in de kleedkamer meer niet dan wel en moet er betaald worden voor meeneemmaaltijden. De grandeur is anno 2023 ver te zoeken bij Royal Sporting Club Anderlecht.
Recordkampioen. Drie sterren op het shirt. Europees bekerwinnaar. Het Constant Vanden Stockstadion. Het magische paars en wit. Anderlecht heeft een roemrijk verleden. Maar de laatste jaren gaat het snel bergaf met de Brusselaars.
Dat werd duidelijk met het dossier rond Hendrik Van Crombrugge. De doelman die na jaren onder de lat plots op de bank terechtkomt. Een sportieve keuze vóór Bart Verbruggen, waarna Van Crombrugge intern aangaf zich niet te kunnen verzoenen met een rol als tweede doelman. Dat Anderlecht mits een vertrek van Van Crombrugge verlost is van een riant salaris, past wel in de saneringsronde.
Omdat hij één van de grootverdieners is in de huidige selectie.
Van Crombrugge is lang niet de enige die op die manier naar de uitgang wordt begeleid. Wesley Hoedt, Adrien Trebel en Lior Refaelov mogen ook uitkijken naar een andere ploeg. En Jean Kindermans werd na jarenlange dienst aan het hoofd van de jeugdopleiding aan de kant geschoven. Al sluit Anderlecht niet uit dat het nog een nieuw akkoord kan vinden met Kindermans om in de toekomst nog samen te werken.
Maar de problemen van Anderlecht gaan dieper dan de hoge loonlast van een aantal bepalende spelers en het vertrek van Kindermans.
De financiële noodzaak bij de Brusselaars ligt bijzonder hoog. En de club probeert dan ook op alle mogelijke manieren te beknibbelen.
Zo werd er afgelopen zondag door mensen in een bepaalde loge geklaagd over een gebrek aan verwarming. De Brusselse derby werd bijgevolg gevolgd met een (dikke) vest aan. De gevoelstemperatuur buiten lag onder de tien graden, in de loge zal het niet veel warmer geweest zijn. Anderlecht stelde overigens wel alles in het werk om het probleem van een kortsluiting snel te verhelpen.
Ook de jacuzzi van de spelers op Neerpede laat het vaak afweten. Ook daar kon het water niet verwarmd worden. Een (luxe) ‘probleem’ dat al langere tijd aansleept. Op bepaalde dagen werkt de jacuzzi gewoon niet.
Daar komt bij dat de spelers voor maaltijden die ze willen meepakken naar huis, moeten bijbetalen. Een doorn in het oog van bepaalde jongens. Het resultaat van gekissebis over centen tussen het Anderlecht-bestuur en Zenses, het cateringbedrijf van topchef Bartel Dewulf dat naast Anderlecht ook de Rode Duivels van maaltijden voorziet. Wat vroeger een evidentie leek op Neerpede, is dat nu allang niet meer.
Bovendien blijkt dat de wedstrijdpremies voor de kwalificatie voor de volgende ronde van de Conference League in november tot op heden nog steeds niet betaald zijn. Binnen de club houdt men het op een boekhoudkundige handeling, waardoor de premies naar een volgend boekjaar worden verschoven. Anderlecht hoopt dat de afgesproken premies wel vóór de volgende Europese wedstrijd op 16 februari in Ludogorets op de rekening van de spelers zullen staan.
Nare neveneffecten in een jaar waar het ook sportief niet draait. De vraag is: wanneer en hoe krijgt paars-wit dit allemaal omgedraaid?
Hoe gaan de spelers de komende weken reageren, mochten er nog dingen veranderen?
Zal de club verder raken aan het comfort van diezelfde spelers?
Kan er überhaupt versterking gehaald worden?
Zijn Hoedt, Refaelov, Trebel en Refaelov de enigen die mogen/moeten vertrekken?
Of gaan de bestuursleden durven knippen in hun eigen lonen - die ook niet laag zouden liggen - of op nog andere zaken beknibbelen?
Één ding is wél zeker: Anderlecht is al een hele tijd Anderlecht niet meer - daar zullen zelfs de die hard supporters het over eens zijn.
Het paars en wit blijft zal voor de fans eeuwig magisch blijven. En het verleden nemen ze hen niet meer af. De (financiële) toekomst oogt dan weer zeer onzeker.
Dat is de nieuwe realiteit in het Astridpark. De grandeur heeft plaatsgemaakt voor een zekere tristesse.
Dat het in de saneringsronde past kan ik nog wel inkomen die spelen niet voor een habbekrats maar ik geloof niet dat dit puur een zaak is van saneren maar ook gewoon het sportieve. Trebel is een goeie speler als hij fit is, probleem hij is geregeld geblesseerd en om eerlijk te zijn dat is nu ook niet een RSCA profiel hé. Wesley Hoedt is op zich ne goeie verdediger maar is wel ook een klein joeng als het effe niet meezit, ik kan me zo voorstellen dat die niet in de bovenste schuif ligt bij de spelers en sportief schat ik daar enkele jongeren hoger in dan Hoedt. Refaleov, ja geweldige voetballer maar die is wat 36 nu en het vet is toch echt wel van de soep bij hem hé, dat je daar van af wil snap ik ook dat is geen speler waar je rond bouwt voor volgend seizoen en een Refaleov als bankzitter nog een jaar als een soort van back up in hoge nood, ziet die dat zelf wel zitten? Hendrik Van Crombrugge, tja ik blijf erbij zo ne geweldige doelman vind ik dat niet, heb mij al dikwijls afgevraagd er moet voor RSCA toch beter en eventueel zelfs goedkoper te vinden zijn. Die Verbruggen dat er nu instaat bijvoorbijld vind ik al beter, dus sportieve keuze kan ik daar wel in volgen. Misschien ziet Riemer ook meer in Verbruggen dan in HVC?
Post by Deleted on Jan 11, 2023 18:13:04 GMT 1