Molde FK, een opponent van Gent
Admin, Ourolewhiteboy, and 1 more like this
Post by SexyTienne on Aug 27, 2022 8:40:47 GMT 1
Een blik op Molde FK
KAA Gent mag de teleurstelling van Nicosia in de Conference League trachten om te zetten naar resultaten om vrolijker van te worden en lootte in haar poule voornamelijk clubs in het noordelijke deel van Europa, waaronder één in Dublin met de Shamrock Rovers en nog twee Scandinavische clubs: eentje uit Zweden met Djurgårdens IF en nog eentje uit Noorwegen in de gedaante van Molde FK.
Geen grote, tot de verbeelding sprekende namen, maar ligt daar nu net misschien niet het gevaar van de onderschatting?
Het is die laatste club die ik besluit wat nader te belichten, namelijk Molde FK uit Noorwegen, de ex-club van Erling Braut Håland.
Net als bij Zweedse Union-tegenstander Malmö verloopt de competitie in het Hoge Noorden anders inzake speelschema en ook in Noorwegen is men ondertussen al aan speeldag 19 toe.
Malmö werd in het ‘seizoen 2021’ Zweeds kampioen, voor Molde lukte dat dan weer net niet in de Noorse Eliteserien. Het is FK Bodø/Glimt dat er tegenwoordig zeer mooie tijden beleeft en als laatste de titel pakte.
Niet dat Molde zeer moet onderdoen, verre van zelfs. Momenteel staat het zelfs gewoon op kop, met een voorsprong van vijf en zeven punten op resp. Lilleström en titelhouder Bodø/Glimt.
Het draait dus m.a.w. goed met de blauw-witten uit de provincie Møre og Romsdal.
Molde vierde in haar bestaan vier keer de Noorse landstitel en vijf keren wonnen ze de nationale beker. Natuurlijk is dat niet zo’n imposant palmares als recordhouder Rosenborg BK, dat de laatste jaren een beetje met een Anderlechtsyndroom lijkt te kampen.
Ploeg
De ploeg wordt geleid door de 52-jarige Noorse coach Erling Moe en dit tot op heden al een stevige drie jaar lang.
Erling Moe
Werp ik een blik op de startelftallen die hij de laatste tijd gebruikt, dan concludeer ik dat er vaak voor een 4-3-3 wordt gegaan en een middenveld met de punt naar achteren, maar ook 3-5-2 is zeker niet uitgesloten, vooral het Gentse systeem indachtig.
Doch er zijn een paar spelers die vrij flexibel worden gebruikt inzake positie(s).
Ter illustratie een (mogelijk) type-elftal dat er dan ongeveer zo kan uitzien:
Jacob Karlström (25) is duidelijk hun doelwachter nummer 1.
Interessant om weten is dat er bij deze club ook nog een Belg rondloopt, namelijk Álex Craninx, in een verder verleden bij de jeugd van Real Madrid en later de B- en C-ploegen van de Madrileense voetbaltrots.
Craninx is ondertussen 26 en kan zelfs eigenlijk niet eens meer met zekerheid tweede doelman van Molde worden genoemd.
Centraal in de verdediging treedt men meestal aan met Benjamin Hansen (28) en Eirik Haugan (25).
Op de rechtsback (of soms op het middenveld, afhankelijk van systeem) staat wel een man met ervaring en enige standing: Martin Linnes (30) speelde vroeger bij Galatasaray en heeft ook ervaring als Noors international.
Kristoffer Haugen (28) kan zowel als linksachter als linkse wingback fungeren.
Redelijk controlerend op het middenveld zien we de 22-jarige Emil Breivik, die vast niet zo’n luguber karakter zal hebben als zijn mondiaal beruchte familienaamgenoot.
Doch er zijn een paar spelers die vrij flexibel worden gebruikt inzake positie(s).
Ter illustratie een (mogelijk) type-elftal dat er dan ongeveer zo kan uitzien:
Jacob Karlström (25) is duidelijk hun doelwachter nummer 1.
Interessant om weten is dat er bij deze club ook nog een Belg rondloopt, namelijk Álex Craninx, in een verder verleden bij de jeugd van Real Madrid en later de B- en C-ploegen van de Madrileense voetbaltrots.
Craninx is ondertussen 26 en kan zelfs eigenlijk niet eens meer met zekerheid tweede doelman van Molde worden genoemd.
Centraal in de verdediging treedt men meestal aan met Benjamin Hansen (28) en Eirik Haugan (25).
Op de rechtsback (of soms op het middenveld, afhankelijk van systeem) staat wel een man met ervaring en enige standing: Martin Linnes (30) speelde vroeger bij Galatasaray en heeft ook ervaring als Noors international.
Kristoffer Haugen (28) kan zowel als linksachter als linkse wingback fungeren.
Redelijk controlerend op het middenveld zien we de 22-jarige Emil Breivik, die vast niet zo’n luguber karakter zal hebben als zijn mondiaal beruchte familienaamgenoot.
Emil Breivik, goed seizoen bezig als middenvelder
Samen met Breivik kan het variëren, maar zien we vaak Sivert Mannsverk in actie, een 20-jarige allrounder.
Een nog wat offensievere Magnus Grødem of captain Magnus Wolff Eikrem (32) zijn net zo goed mogelijkheden.
Net als Linnes beschikt Eikrem over veel ervaring, ook als Noors international.
Hij is vooral vrij polyvalent in offensieve zin en kan desnoods als centrumspits worden ingezet, net als ene David Datro Fofana, een Ivoriaanse aanvaller die al even flexibel bruikbaar is: als winger, als centrumspits of als spits in een tweespitsensysteem. De jonge Ivoriaan is pas 19 maar speelt al een voorname en bepalende rol in de ploeg.
Magnus Wolff Eikrem, oudere patron
Een nog wat offensievere Magnus Grødem of captain Magnus Wolff Eikrem (32) zijn net zo goed mogelijkheden.
Net als Linnes beschikt Eikrem over veel ervaring, ook als Noors international.
Hij is vooral vrij polyvalent in offensieve zin en kan desnoods als centrumspits worden ingezet, net als ene David Datro Fofana, een Ivoriaanse aanvaller die al even flexibel bruikbaar is: als winger, als centrumspits of als spits in een tweespitsensysteem. De jonge Ivoriaan is pas 19 maar speelt al een voorname en bepalende rol in de ploeg.
David Datro Fofana, jong gevaarte
Magnus Wolff Eikrem, oudere patron
Ola Brynhildsen (23) mag evenzeer vernoemd worden als mogelijkheid op de linksbuiten.
Op rechts zet ik Markus André Kaasa (25), au fond middenvelder, die net zo goed al een rol als winger heeft vervuld.
Zowel qua systeem als qua bezetting kan het dus meerdere kanten op.
Mijn conclusie is dat ik totaal geen reden zie om als KAA Gent deze Noorse leider te gaan geringschatten.
Eigenlijk geloof ik zelfs dat het allemaal lastige, moeilijke tegenstanders zullen worden.
Ja, ook Shamrock.
Molde speelt de thuiswedstrijden in het kleine Aker Stadion, goed voor 11.800 plaatsen.
Op rechts zet ik Markus André Kaasa (25), au fond middenvelder, die net zo goed al een rol als winger heeft vervuld.
Zowel qua systeem als qua bezetting kan het dus meerdere kanten op.
Mijn conclusie is dat ik totaal geen reden zie om als KAA Gent deze Noorse leider te gaan geringschatten.
Eigenlijk geloof ik zelfs dat het allemaal lastige, moeilijke tegenstanders zullen worden.
Ja, ook Shamrock.
Molde speelt de thuiswedstrijden in het kleine Aker Stadion, goed voor 11.800 plaatsen.
Geschreven door SexyTienne
Aug 27, 2022 8:40:47 GMT 1
Aug 27, 2022 8:40:47 GMT 1
Lees meer over:
Deel dit artikel:
Post by Ourolewhiteboy on Aug 27, 2022 9:04:59 GMT 1