Post by SexyTienne on Dec 19, 2023 14:44:27 GMT 1
Alweer een tegenstander uit IsraΓ«l voor de Buffalo's, alweer een Maccabi, dit keer niet uit Tel Aviv, maar uit Haifa.
Een probeersel tot voorstelling van de huidige Haifa-ploeg, dit keer echter geen ploegillustratie met fotootjes erbij.
Maccabi Haifa historisch: 15x IsraΓ«lisch kampioen, 6x IsraΓ«lisch bekerwinnaar
Vorig seizoen: IsraΓ«lisch landskampioen
Momenteel: 3de plaats in de IsraΓ«lische Ligat haβAl
Trainer: Messay Dego (37)
Tactisch: 4-3-3 of 3-4-1-2
Gevaarlijkste speler: Tjaronn Chery (35)
Europees parcours tot nu toe:
In de Champions League-kwalificatieronde Hamrun Spartans, Sheriff Tiraspol en Slovan Bratislava uitgeschakeld, maar uiteindelijk uitgeschakeld door het Zwitserse Young Boys.
3de in hun Europa League-poule, na Villarreal en Stade Rennes, en vΓ³Γ³r Panathinaikos.
Mogelijk type-elftal
Vrij jonge coach Messay Dego, een IsraΓ«liΓ«r met Ethiopische roots die vorig seizoen nog de U19 van Haifa trainde en sinds zomer 2023 overnam van kampioenenmaker Barak Bakhar, hanteert vaak een 4-3-3-systeem, maar soms lijkt hij al eens over te schakelen naar wat eerder als een 3-4-1-2 kan gezien worden.
Tegen AA Gent, dat het doorgaans ook met drie achterin doet, is de kans dus niet irreΓ«el dat hij met dergelijk systeem zal aantreden. In hun laatste Europa League-match, uit bij Panathinaikos, was dit alleszins het geval en met succes, want door een (ietwat verrassende) 1-2-zege in Griekenland zorgden ze ervoor dat ze alsnog derde eindigden en Europees verder aan de bak konden in de Conference League.
Normaliter staat Itamar Nitzan (36) als ervaren goalie in doel, hoewel een veel jongere Sharif Kaiuf (22) toch al aardig wat wedstrijden heeft mogen spelen dit seizoen.
De achterlinie kan een trio Sundgren-Seck-Goldberg zijn. Zweed Daniel Sundgren (33) is au fond een rechtsachter, maar kan ook gebruikt worden centraal in zoβn driemansdefensie. Senegalese ex-Antwerp-speler Abdoulaye Seck (31) kan een certitude worden genoemd, Shon Goldberg (28) is een linksvoetige IsraΓ«lische international. De kans dat Rami Gershon (35) als ex-Buffalo op het veld staat tegen zijn voormalige club is echter ook niet klein; hij speelt regelmatig, maar ook niet helemaal als ware certitude.
In dit systeem ga ik voor een eerder defensieve versie, met wingbacks die in de eerste plaats fullbacks, of m.a.w. meer verdediger zijn, namelijk met Maor Kandil (30) op rechts en Fransman Pierre Cornud (27) links.
Coach Dego durft echter af en toe van nature offensievere spelers op zβn flanken te zetten, waaronder bijvoorbeeld de jonge rechtsbuiten Anan Khalaili (19).
Op het middenveld zien we in eerder controlerende modus vaak zowel Mahmoud Jaber (24) als Nigerees Ali Mohamed (28). Die laatste is in principe de meest defensieve middenvelder van de twee.
Met de Angolees genaamd Show (24) is er nog een alternatief voor de 6-positie, spelers als Dia Saba (31) of good old Lior Refaelov (37) kunnen het middenveld een wat offensievere toets geven.
Refaelov start nu en dan nog, doch bijlange niet altijd meer. Voor hem wordt het dus ook een terugkeer naar βzijnβ BelgiΓ«, dus omwille van die gelegenheid vermoed ik dat hij toch op het veld te zien zal zijn, desnoods invallend.
De nadagen van 'Rafa' in zijn vaderland, met de IsraΓ«lische Supercup
Toch is de meest bepalende speler tegenwoordig Tjaronn Chery (35). De man ken ik nog van destijds in de Eredivisie, toen hij bij o.a. ADO Den Haag en Groningen voetbalde. Later ging hij voor Queens Park Rangers spelen in Engeland, gevolgd door een Chinees en Turks avontuur. Op zβn 35ste lijkt hij echter uit te blinken via vele doelpunten en assists, dit in een centraal-offensieve rol, hoewel hij net zo goed als vleugelaanvaller kan opereren. Als Surinaamse Nederlander verkoos hij het Surinaams nationaal elftal en heden is hij aanvoerder en spelbepaler van Maccabi Haifa.
De gepokte en gemazelde Tjaronn Chery beleeft late carrièrepieken in Israël bij Maccabi Haifa
Voorin kies ik voor een spitsenduo met HaΓ―tiaan Frantzdy Pierrot (28 en ooit nog even bij Moeskroen) en Dean David (27). Iemand als OekraΓ―ense Duitser Erik Shuranov (21) is verder nog een vermeldenswaardig spitsenalternatief, maar die is momenteel geblesseerd.
Conclusie
AA Gent treft dus voor een tweede keer op rij een IsraΓ«lische ploeg en Maccabi Tel Aviv heeft hen alleszins gedemonstreerd dat IsraΓ«lische ploegen niet moeten worden onderschat, toch vind ik dit sportief gezien zeker een gunstige loting voor de Gentenaars, die daarmee alleszins clubs als Betis, Ajax of Sturm Graz ontlopen.
Wellicht zal dit ook niet meer het Haifa van vorig seizoen zijn, hoewel ze dus toch nog prestaties kunnen afleveren, zoals onlangs dus uit bij Panathinaikos.
Maar hoe dan ook: Gent favoriet, eventueel opnieuw een leeg stadion of niet.
Normaal speelt de grootste club uit Haifa (er is ook nog Hapoel Haifa) in het Sammy Ofer Stadium (goed voor bijna 31.000 plaatsen), maar ik heb er in feite geen benul van waar hun 'thuiswedstrijd' precies zal plaatsvinden gezien die hele oorlogssituatie (bij meer duidelijkheid, pas ik de dingen hier wat aan).
Geschreven door SexyTienne
Dec 19, 2023 14:44:27 GMT 1
Dec 19, 2023 14:44:27 GMT 1
Lees meer over:
Deel dit artikel:
Post by Admin on Dec 19, 2023 14:50:49 GMT 1