Oekraïne, onze derde tegenstander!
Admin and Jari L. like this
Post by SexyTienne on Mar 27, 2024 1:38:03 GMT 1
Het is dus Oekraïne geworden, een ploeg die in de voorronde geen cadeaus kreeg met kalibers van opponenten als Engeland en Italië in één voorrondepoule.
De Oekraïners haalden uiteindelijk evenveel punten als Italië, 14 namelijk, maar officieel was een derde plaats toch hun deel, waardoor ze dus deze barrages moesten doorspartelen en jawel, dat deden ze.
Als ik een blik werp op hun selectie, dan vind ik dit niet eens verrassend, want ze hebben wel degelijk talentvolle spelers in rangen tegenwoordig.
Het is bondscoach Sergiy Rebrov (49) die deze ploeg in goede banen probeert te leiden. Rebrov valt als naam vrijwel altijd in één adem te noemen met een absoluut Oekraïens icoon, namelijk Andriy Shevchenko. Sheva vormde samen met deze Rebrov destijds een verwoestend spitsenduo met Dinamo Kiev, de rest van wat volgde met vooral Shevchenko bij AC Milan etc. is algemeen bekend onder voetballiefhebbers.
Bondscoach Rebrov
Elftal
Naar gewoonte probeer ik een beeld te scheppen van de huidige Oekraïense ploeg aan de hand van een mogelijk type-elftalletje.
In deze ga ik voor een vrij offensieve versie, althans wanneer ik het trio op het middenveld vorm.
Rebrov gaat vaak voor een klassieke 4-3-3, maar kans lijkt me groot dat hij het eenmaal op het EK inzake middenveld iets behoudender zal aanpakken en dat dus ofwel Sudakov, ofwel Malinovskyi plaats zullen moeten ruimen voor een wat controlerendere middenvelder.
Maar eerst de doelman en de verdediging.
Laatst tegen IJsland stond wel Real-reserve Andriy Lunin (25) tussen de palen, maar over de hele kwalificatiecampagne was dat meer het geval voor Anatoliy Trubin (22), de jonge goalie die certitude is bij Benfica. Wie dus precies eerste doelman zal worden op het EK, is me nog niet duidelijk.
Wellicht wordt Georgiy Bushchan (29) alleszins de derde doelman.
Centraal achterin lijkt de kans het grootst op een duo met Ilya Zabarnyi (21) van Bournemouth op rechts, met als linkspoot naast hem Mykola Matvienko (27) van Shakhtar, die soms ook als linksachter fungeert. Op die linksachter kunnen we echter Vitaliy Mykolenko (24) van Everton verwachten. Ex-Anderlechtenaar Bogdan Mykhaylichenko (27) zal al blij mogen zijn als hij een plaatsje in de eindselectie krijgt, vermoed ik.
Voor de rechtsbackpositie zijn er voldoende opties, maar ik gok toch op de ervaren Oleksandr Karavaev (31) van Dinamo Kiev. Yukhym Konoplya (24) en Oleksandr Tymchyk (27) zijn voorts nog onderlinge concurrenten voor een rechtsachterpositie en spelen ook bij resp. Shakhtar en Kiev.
Lui als Oleksandr Svatok (29) en de heden in de States spelende Sergiy Kryvtsov (33) zijn mogelijke kanshebbers als centrale verdedigers in de breedte.
Een offensievere versie van het middenveld hier dus, maar op iemand als Oleksandr Zinchenko (27) zal men sowieso rekenen. Van de Arsenal-linkspoot weten we dat hij als linksachter of linkse wingback kan fungeren, bij Oekraïne wordt hij wel meer als de controleur op het middenveld gebruikt. Een jonge Volodymyr Brazhko (22) is alternatief en beetje upcoming man, terwijl er verder nog wel rotervaren figuren als Taras Stepanenko (34) of Westerlo-middenvelder Sergiy Sydorchuk (32) werden gebruikt, al lijken zij meer en meer spelers op de terugweg.
Ik illustreer hier dus een wat avontuurlijkere driehoek met de tegenwoordig bij Genoa spelende Ruslan Malinovskyi (30), gekoppeld aan jonge en talentvolle spelbepaler Georgiy Sudakov (21), ook spelend bij Shakhtar Donetsk.
Offensief hebben ze best wel veel te bieden, zowel voor de rollen als vleugelaanvallers als die als diepe spits.
Op links zal men hoe dan ook Chelsea-speler Mykhaylo Mudryk (23) posteren. Talent zat, maar soms wat grillig in prestaties. Bij Chelsea dan welteverstaan, want voor Oekraïne was hij het laatste jaar wellicht de meest bepalende speler. Mudryk is zo’n beetje de man met de meeste sterallures, al schat ik vooral Girona-spits Artem Dovbyk (26) momenteel of al bij al wat hoger in.
De ster van Chelsea, Mykhaylo Mudryk
Op rechts is er met Dovbyks Girona-ploeggenoot Viktor Tsygankov (26) nog een sterke aanvaller, Oleksandr Zubkov (27) is meer een back-up.
Iemand als Andriy Yarmolenko (34) is ook veeleer op retour.
Voor in de punt is er uiteraard ook nog de ons bekende Roman Yaremchuk (28), ofwel de 22-jarige die met Shakhtar Antwerp al pijn heeft gedaan, namelijk Danylo Sikan.
Vladyslav Vanat (22) is verder nog een optie, een centrumspits die soms ook eens vanop de flank wordt gebezigd.
Daan Heymans-lookalike Artem Dovbyk heeft met Girona al genoeg bewezen tot wat hij in staat kan zijn: veel
Conclusie
Hier zit best veel talent in en in totaliteit en op papier schat ik hen dan ook hoger in dan zowel Slovakije als Roemenië.
Mijn persoonlijke puur-op-papier-prognose is dus gemaakt:
1. België
2. Oekraïne
3. Slovakije
4. Roemenië
Maar bovenal, het worden wellicht allemaal taaie, lastige ploegjes.
De Rode Duivels nemen het in hun derde en laatste poulewedstrijd op tegen dit Oekraïne, en dat zal worden gespeeld in de MHPArena van Stuttgart, goed voor zo'n stevige 60.000 plaatsen.
Geschreven door SexyTienne
Mar 27, 2024 1:38:03 GMT 1
Mar 27, 2024 1:38:03 GMT 1
Lees meer over:
Deel dit artikel:
OFFICIEEL PRONOSTIEK BEHEERDER
Post by Jari L. on Mar 27, 2024 16:03:22 GMT 1
J'veux qu'on parle de moi
Que les filles soient nues
Qu'elles se jettent sur moi
Morgen kan je nie lachen , wie moet dan huilen ?